Ugyanúgy, ahogyan tudjuk, hogy sok gyümölcsöt és zöldséget kellene ennünk és csökkentenünk kellene az édességek fogyasztását, mindannyian tisztában vagyunk azzal is, hogy hasznosabb a több olvasás, mint a képernyőbámulás. Október utolsó hetére a „Kapcsold ki a tévéd!” mottó jegyében nemzetközi figyelemfelhívó akciónapokat hirdettek meg.
Nem tanulnak-e a gyerekek a tévénézéssel is ugyanúgy, mint a könyveket bújva?
Kétség sem fér ahhoz, hogy vannak kitűnő ismeretterjesztő tévéműsorok, de a tévénézés egyik előre nem látott következménye, hogy a gyerekek kevesebbet beszélgetnek a szüleikkel és a kortársaikkal. Különösen a kisgyermekekre van rossz hatással a csökkent szülő-gyermek interakció.
Egy óvodáskorúakról szóló tanulmányhoz megfigyeltek gyermekeket és szülőket könyvolvasás, oktató jellegű tévéműsor nézése, valamint játék közben, és azt állapították meg, hogy a tévézés csökkentette az anya-gyermek kommunikáció mennyiségét és minőségét is. Ez késleltetheti a gyermek fejlődését.
Magasabb szint
A gyermekeiknek könyvet olvasó szülők jelentősen többet beszéltek, kérdéseket is tartalmazó magasabb szintű kommunikációt folytattak, megneveztek tárgyakat; csemetéik megerősítéseket és a kérdéseikre válaszokat kaptak a mamáktól. A – közelségérzés és a pozitív érzelmek miatt egyébként fontos – közös tévézéshez képest a játékszerekkel való tevékenykedés közben is minőségibb kommunikáció alakult ki, bár nem jobb, mint felolvasáskor.
A gyermekek valódi emberektől jobban tanulnak, főleg a számukra fontosaktól. A nyelvi fejlődés elősegítése mellett kívánatos, hogy a szülő társalgás közben éreztesse a gyermekkel, hogy fontos neki és értékeli őt.
Amikor gyerekeknek szóló ismeretterjesztő műsort választunk, érdemes nekünk is nézni: „Ha anyu is nézi, biztos érdekes!”, gondolja a kicsi, és jobban odafigyel. Ha azonban erőszakos tartalmú műsort nézünk, a gyerek azt gondolja, jóváhagyjuk az erőszakos magatartást, és akár erőszakossá válhat. Váltsunk inkább csatornát, vagy beszéljük meg, mi kifogásolható!
Ne szakítsuk félbe!
A tévékészülék sok háztartásban akkor is órákon át be van kapcsolva, ha senki nem nézi. Háttérben a – szobában játszó kisgyerek számára érthetetlen és unalmas – CSI epizódjával vagy az esti híradóval a gyermek figyelme elkalandozik, pedig a játék fontos a fantázia és a kreativitás fejlődése és a kísérletezés, tapasztalás szempontjából. Ha a gyerek rövid ideig játszik, vagy játéktevékenysége ismétlődően félbe van szakítva, az kognitív fejlődését akadályozhatja.
Fordította: Dobai Katalin
Forrás: psychologytoday.com