A szülők ne tegyék függővé a szeretetüket a gyerekük iskolai eredményeitől! A félévi bizi küldetése a jelenlegi helyzet felmérése, a következő hónapok tervezhetősége és a tanárokkal való kommunikáció előmozdítása. Az iskolák 2024. január 26-ig küldik ki az értesítéseket az első félév tanulmányi eredményeiről. Rosta Ágnes a Hintalovon Alapítványtól beszélgetett a témáról a Dívány írójával, Hrdina-Bárány Zsuzsival. Az ő cikkéből készítettünk összefoglalót.
A jó szülő támogat és elismer
A szülőknek tisztában kell lenniük a felállással, és ezt megfelelő módon tudatosítaniuk kell a diákban is: a gyerekük eredményei mögötti erőfeszítéseket kell értékelniük, nem csupán a jegyeket. Ha a gyerek bizonyítványa nem megfelelő, a szülőknek segíteniük kell az okok felderítésében, a tisztánlátás megvalósításában a folytatáshoz, illetve a reális célok kitűzésében.
A gyerekeknek tudniuk kell
Amit most kaptak, az nem végleges, semmi nincs kőbe vésve, és főleg nem ez határozza meg a teljes személyiségüket sem a jelenben, sem pedig a jövőben. Ne maradjon nyitott kérdés a szülők fejében a tekintetben, hogy a gyerekek – az eredményeiktől függetlenül – állandó erőfeszítéseket tesznek-e az iskolában diákként: így vagy úgy, ám minden egyes napjuk erről szól.
Tudatosítani kell: a gyermek nem a tantárgyi osztályzat
A bizonyítványosztási időszak szorongásmentessé tételéhez elengedhetetlen a pozitív kommunikáció és a támogató beszélgetések. A szeretet, az inspiráció és a respektálás alapvetés a gyerek önbizalmának fejlesztésében. Az önvizsgálat sem utolsó, hisz nyilvánvaló: a bizonyítvány eredménye nem lehet meglepetés a jó szülő számára, mert az iskolaidőben rendszeresen érkezik tájékoztatás a jegyekről. Büntetni pedig olyasmiért, ami a szemünk előtt, ráadásul esetleg a közreműködésünkkel vagy a jóváhagyásunkkal zajlott – közben talán, bár kellett volna, nem tettünk semmit ellene –, értelmetlen és tisztességtelen.
Fejlődés, kitartás
A szülők vegyék észre és becsüljék meg a gyerekük igyekezetét – függetlenül a botlásaitól, az elkövetett hibáitól és a félresikerült megmérettetésektől. Senki nem koncentrálhat csak a jegyekre! A motiválásban az erőfeszítések méltatása kulcsfontosságú. Vegyük a gyerekekkel együtt az akadályokat, bátorítsuk őket a fejlődésben, és soha ne adjuk fel akkor sem, ha látszólag hiábavaló a rengeteg próbálkozás. Mindenki beérik egyszer, idővel mindenki megtalálja a megfelelő tanulási módszereket, a számára legkedvesebb elfoglaltságokat és a saját nagyszerű küldetését – persze leginkább segítséggel, szeretetteljes irányítással.
A félévi bizonyítvány tehát leginkább…
…alternatíva a támogatásra, a friss irányok felkutatására, az esetleges váltásra, a továbbgondolásra és összegzésre. A bizonyítványosztás legyen esély és ígéret, ne pedig trauma!
Forrás: divany.hu
Lejegyezte: S. Imagiro